Tervetuloa Viinihullun päiväkirjaan!

Blogissani pyrin kirjoittamaan mahdollisimman seikkaperäisesti ja monipuolisesti arvioita maistamistani viineistä, joita yritän haeskella niin Alkon vakiovalikoiman edullisemmista klassikoista kuin tosiharrastajien arvostamista kulttiviineistä, sekä kaikkea siltä väliltä. Lisäksi pyrin kirjoittamaan vasta-alkavia viiniharrastelijoita mahdollisesti kiinnostavia tietoiskuja aina aiheesta innostuessani.

Maultani olen melko kaikkiruokainen viinien suhteen, mutta arvosteluistani paistanee läpi kuinka mieltymykseni nojaavat enemmän vanhan maailman hillitympiin, elegantimpiin ja monesti myös hieman hinnakkaampiin punaviineihin kuin uuden maailman massiivisiin ja kosiskeleviin hedelmäpommeihin. Otathan siis tämän huomioon jos itse satut olemaan helppojen ja edullisten chileläispunkkujen ystävä!

Kaikki viinien kuvat ©Alko, ellei toisin mainittu.

24.3.2021 mennessä blogissa on arvosteltu 1453 viiniä, 280 olutta, 13 siideriä, 4 marjaviiniä, 2 meadia, 2 sakea ja 3 kirjaa.


1.7.13

Ensivaikutelmia Alkon uusista kotisivuista

No niin, heinäkuu koitti ja uudet Alkon kotisivut ovat pyörineet kohta kuukauden päivät osoitteessa alko.fi.

Edellisiä sivuja oltiin kommentoitu mm. rumiksi, aikansaeläneiksi ja varsin epäkäytännöllisiksi – esimerkiksi yhtään tarkempia hakuja varten piti klikkailla useamman kerran ennen kuin pääsi varsinaiseen hakuun ja esimerkiksi tuotteiden tarkempia kuvia pääsi katsomaan useamman klikkailun ja pop-up-ikkunan avaamisen jälkeen. Nämä olivat muutamia kohtia kotisivuissa, joita pyrittiin päivityksen myötä parantamaan. Yksi merkittävä ominaisuus oli myös kosketusnäytöllisillä laitteilla selailun parantaminen. Noh, nyt sivuja on tullut käytettyä melko aktiivisesti tässä blogatessa vajaan kuukauden ajan, mitä on jäänyt käteen?

Plussia:
  • Haun sijoittelu on todella kätevä: siihen pääsee käsiksi jokaiselta sivulta ja se hakee sisältöä koko sivustolta, ei pelkästään tuotteista. Varsin mainio homma!
  • Sekä kuvien tarkastelu että lataaminen on paljon kätevämpää nykyisin: mouse-over luo kuvaan todella tarkan suurennoksen ja lataaminenkin onnistuu näppärästi kuvaa napauttamalla – enää luvan kysely ei avaa uutta ikkunaa, vaan se tulee samaan välilehteen. Myöskin menty eteenpäin.
  • Sivuilla voi myös selailla myymäläkohtaisesti valikoimaa (mikä on kyllä suurikokoisten ja raskaiden tulosikkunoiden kanssa melko hidasta ja turhauttavaa puuhaa, tosin...)
  • Sivuista on myös englannin- ja venäjänkieliset sivut, mikä on iso plussa sen jälkeen kun on selaillut melko keskinkertaisella lukioruotsilla Systembolagetin yksinomaan ruotsinkielisiä sivuja.
  • Tuotteiden url:t ovat edelleen samat, eli ei tarvitse uudistaa jokaisen blogini Alkosta löytyvän tuotteen kuvausta. :D

Plus-miinus:
  • Faceted search, eli hakukoneen tarjoamilla hakusanoilla haettavan tuotteen tarkennettu rajaaminen on kehitystä edellisen hakukoneen pökkelöstä "tarkennettu haku" -vaihtoehdosta. Ongelmaksi muodostuu sen huono toteutus: et voi hakea aperitiiviksi sopivaa viiniä esimerkiksi Italiasta, Espanjasta ja Ranskasta, vaan jokaista maata on tarkasteltava erikseen. Systembolaget on onnistunut mainiosti toteuttamaan samanlaisen hakukoneen niin, että samasta kategoriasta voi valita monia eri hakusanoja ilman että ne sulkevat toisiaan pois – tämän luulisi olevan minimiedellytys hakukoneille nykypäivänä.
  • "Samankaltaisia tuotteita" on ihan hauska lisä, mutta nyt se tarjoaa varsin käsittämättömiä tuloksia. Oletan tämän parantuvan sivujen kehittyessä, sillä nyt en oikein ymmärrä mitä yhteistä on halvalla saksalaisella makealla Rieslingillä ja viiden kympin valkoisella Burgunderilla...

Sitten niitä miinuksia (joita sitten riittää...):
  • Haku on yksiselitteisesti huono tällä hetkellä. Sen sijaan että haun suorittamalla saisi kaikki hakutulokset kätevästi näkymään yhdellä silmäyksellä, saa melko suurella tietokoneen näytölläni hakutuloksia näkymään vain 6 kpl kerrallaan (kännykällä YHDEN AINOAN kerrallaan) – kiitos pakollisten tuotekuvien. Lisäksi hakutulokset tulevat näennäisesti täysin satunnaisessa järjestyksessä.
    Ratkaisu: Vaihtoehdoksi mahdollisuus saada tiivistetyt hakutulokset, jolloin tulee näkyviin vain hakutuloksen nimi, sekä sen hinta, jos kyseessä on myytävä tuote; Mahdollisuus järjestää tuotteita eri perustein, mieluusti useammin eri kriteerein (esim. aluksi tuotteet tyypeittäin, esim. puna-, valko-, kuohuviinit; sitten tuotteet hintajärjestykseen.)
  • Faceted Search tarjoaa täysin älyttömiä hakukriteerejä ensimmäiseksi; tällä hetkellä tuotehauista ensimmäiseksi tulee "myymälä", vaikka epäilen että valtaosaa sivujen käyttäjistä ei ensisijaisesti kiinnosta tietää löytyykö tuotetta Akaalta tai Alavukselta. Lisäksi jos erehtyy klikkaamaan "näytä lisää" -vaihtoehtoa, saa sivua moninkertaisesti pidemmän listan myymälöitä, jota ei voi enää sulkea!
    Ratkaisu: Järkeä haun kriteereihin; Oleellisimmat listan kärkipäähän (perstuntumalta voisin sanoa niiden olevan tuoteryhmä, hinta ja rypälelajike); mahdollisuus sulkea hakukriteerivalikko.
  • Haku ei enää toimi vaillinaisilla sanoilla, toisin kuin vanhoilla sivuilla: kirjoittamalla hakuun "Monte", et saa enää tulokseksi yhtäkään viiniä Montepulcianosta tai esimerkiksi Montes Alphaa; ainoastaan tuotteita, joiden hakusanoissa esiintyy sana kirjaimelleen "Monte".
    Ratkaisu: haku tunnistaa myös sanojen osat.
  • Arkadian erikoisvalikoiman tuotteiden selailu on teknisesti lähes mahdotonta: vanhoilla sivuilla koko valikoiman tuotteet sai kätevästä listasta silmäiltyä n. minuutissa, nykyisin tuotteet pitää osata hakea hakusanalla "erikoisvalikoima tuote" ja tuotteet tulevat satunnaisessa järjestyksessä ja niitä joutuu rullailemaan alaspäin n. kilometrin verran ja aina n. 20 tuotteen jälkeen joutuu klikkaamaan "näytä lisää" -nappia – tästä tulee melkoista pelleilyä, kun tuotteita on erikoisvalikoimassa nykyisin peräti 260. Lisäksi jos erehdyt klikkaamaan "näytä lisää" -kohdan sijaan sen yläpuolella olevaa tuotetta ja palaat takaisin, olet taas listan alussa ja joudut rullaamaan uudelleen pari näyttökilometriä.
    Ratkaisu: Erikoisvalikoiman tuotteille vanhoilta sivuilta tuttu, oma lista; Sama erikoisvalikoiman uutuuksille.
  • Täysin sama vika vakiovalikoiman uutuuksien kanssa.
    Ratkaisu: Uutuustuotteille vanhoilta sivuilta tuttu, oma lista.
  • Pitkään odotettu ominaisuus, eli tilausvalikoiman tuotteiden myymäläsaldon tarkastelu ei vieläkään tullut sivuille. Tämä on ärsyttänyt jo vanhoilta sivuilta, sillä tilausvalikoimassa on paljon mielenkiintoisia tuotteita, joita voi tilata vain 6 tai 12 pullon erissä, mutta kiinnostusta olisi vain yhtä kappaletta kohtaan. Myymäläsaldon katsomalla voisi nähdä, onko tuotetta minkään lähialkon hyllyssä, ettei tarvitsisi erikseen soitella ja tiedustella. Ominaisuus on pitkään ollut Systembolagetin sivuilla, eikä yhtiö ole kuulemma tästä huolimatta vieläkään mennyt konkurssiin tai mitään muuta todennäköistä ja oletettavaa.
    Ratkaisu: Lisätään mahdollisuus katsella perusvalikoiman tuotteiden varastosaldojen lisäksi myös tilausvalikoiman tuotteiden varastosaldoja.
  • Kausituotteita ei ole mitenkään erikseen eroteltu perusvalikoiman tuotteista, mikä voi aiheuttaa uuden suosikin löytäneille pettymyksiä tuotteen yhtäkkiä kadotessa hyllyiltä.
    Ratkaisu: merkitään sivuille selvästi kausituotteet.

Lisäksi uusilta sivuilta on poistettu merkittävästi ominaisuuksia, jotka kuitenkin löytyivät vielä vanhoilta sivuilta, mikä aiheuttaa pitkien miinusten lisäksi kuluttajassa merkittävää ärsyyntymistä ja turhautumista:
  • Viinien tuotekuvauksista on poistettu käytettyjen rypäleiden suhteet, vaikka tämä on esimerkiksi itselleni varsin merkittävää tietoa niin tuotteita ostaessani kuin niistä blogiin kirjoittaessani. Tiedot löytyivät vanhoilta sivuilta ja edelleenkin ne kuitenkin löytyvät Alkon sisäisestä verkosta, eli kyseessä on tieto, joka on vain muutosten myötä piilotettu asiakkaalta. Kun huomautin asiasta antamalla Alkolle palautetta sivuista, oli selityksenä se, että "tämä (rypälesuhteiden poistaminen) on tietoinen päätös, koska tietojen oikeellisuudessa oli paljon ongelmia." Mielestäni ei kelpaa selitykseksi – osviittaa antava osittainen tieto on paljon merkittävämpi kuin ei tietoa ollenkaan.
    Ratkaisu: tiedot rypälesuhteista takaisin, HETI.
  • Kertaostostuotteista ei sivuilla erikseen kerrota (vaikka myymälöissä ne voi erottaa hyllylappujen punaisesta pallurasta), minkä lisäksi näiden kertaostosten pullomäärät näkyvät nykyisin vain erikoisvalikoiman tuotteille, ei perusvalikoiman tuotteille; esimerkiksi en tiedä onko jotain uutta, mielenkiintoista viiniä tullut valikoimiin 150, 800 vai 3000 pulloa – mikä voi vaikuttaa siihen, kuinka kiireellä aion ostaa tuotteen.
    Ratkaisu: kertaostosten lukumäärä näkymiin.
  • Kun tuotteesta tulee poistuva tuote, sen kuvaus piilotetaan ja tilalle pistetään vain iso teksti "POISTUVA TUOTE" – jos käyn ostamassa tällaisen poistuvan tuotteen, siitä olisi kiva lukea myös jotain tietoa ostamisen jälkeen. Lisäksi tuotteiden varastosaldot jostain mystisestä syystä piilotetaan.
    Ratkaisu: Tuotteiden kuvaukset pysyvät näkyvissä niin kauan kuin niitä myydään Alkossa, oli kyseessä poistuva tuote tai ei; Lisäksi varastosaldot poistuville tuotteille on palautettava näkyviin.

Paras vaihtoehto tietenkin olisi se, että vanhoja alko.fi-sivuja olisi mahdollista käyttää edelleen niin halutessaan.

Loppuun voisi todeta, että vaikka sivujen tekijöillä on ollut varmasti paljon kauniita ajatuksia sivujen uudesta versiosta, on lopputulos käytettävyydeltään valovuosia edeltäjäänsä heikompi. Kosketusnäytöllä (sekä kännykkä että tabletti) sivujen selailu on ollut yhtä hankalaa kuin tietokoneellakin, minkä lisäksi esimerkiksi hakukriteerien ajoittainen nollaantuminen turhauttaa melkoisesti erityisesti kosketusnäyttölaitteilla. Lisäksi se aiheuttaa suunnatonta ärsytystä, että ennen sivuilta löytyneet tiedot ovat jostain syystä nyt piilotettu asiakkaalta – asia, jonka perusteluja on melko mahdotonta käsittää, olivat ne minkälaiset tahansa. Kuulemma sivut ovat osittain tarkoituksella julkaistu keskeneräisinä, jotta niitä voitaisiin kehittää asiakkaiden palautteiden mukaan parempaan suuntaan, mutta tämä kuulostaa omiin korviini täysin käsittämättömältä, takaperoiselta ja puutteellisesta suunnittelusta kielivältä. Lisäksi palautetta on ymmärtääkseni sivuista pistetty, mutta ainoa muutos mikä sivuille on tähän asti tullut, on ollut "Hinta"-kriteerin lisääminen hakuehtoihin – mikä sekin kuulemma vain oli suunniteltu, mutta unohdettu ominaisuus.

2 kommenttia:

  1. Jep Alkon sivujen "uudistus" on aikahyppy muutama vuosikymmen taaksepäin käytettävyydessä ja presentaatiossa. Suuntaus on sama valitettavasti myös monen muun funktionaalisen nettisivun kanssa täällä Suomessa. R.I.P. Alko.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä pelkästään Suomessa vaan ympäri maailmaa. Tuntuu että websuunnittelijoilla on jonkin tason sisäänpäinlämpiävä selkääntaputtelurinki, joka kehittelee jatkuvasti "innovatiivisia" uudistuksia, joita "käyttäjät haluavat tai eivät vain tiedä tarvitsevansa" ja joita kaikki kopioivat toisiltaan. Nämä päivitykset ovat melko poikkeuksetta askel visuaalisuudessa eteenpäin ja käytettävyydessä kolme taaksepäin ja lopputuloksena on läjä nettisivuja, jotka ovat ominaisuuksiltaan toistensa kopioita ja jotka ovat ylettömän kehnoja käyttää.

      Vanhat Alkon sivut saattoivat olla melko vanhat ja rumat, mutta ainakin ne toimivat kuin junan vessa.

      Poista