Tervetuloa Viinihullun päiväkirjaan!

Blogissani pyrin kirjoittamaan mahdollisimman seikkaperäisesti ja monipuolisesti arvioita maistamistani viineistä, joita yritän haeskella niin Alkon vakiovalikoiman edullisemmista klassikoista kuin tosiharrastajien arvostamista kulttiviineistä, sekä kaikkea siltä väliltä. Lisäksi pyrin kirjoittamaan vasta-alkavia viiniharrastelijoita mahdollisesti kiinnostavia tietoiskuja aina aiheesta innostuessani.

Maultani olen melko kaikkiruokainen viinien suhteen, mutta arvosteluistani paistanee läpi kuinka mieltymykseni nojaavat enemmän vanhan maailman hillitympiin, elegantimpiin ja monesti myös hieman hinnakkaampiin punaviineihin kuin uuden maailman massiivisiin ja kosiskeleviin hedelmäpommeihin. Otathan siis tämän huomioon jos itse satut olemaan helppojen ja edullisten chileläispunkkujen ystävä!

Kaikki viinien kuvat ©Alko, ellei toisin mainittu.

29.11.2021 mennessä blogissa on arvosteltu 1454 viiniä, 280 olutta, 13 siideriä, 4 marjaviiniä, 2 meadia, 2 sakea ja 3 kirjaa.


Näytetään tekstit, joissa on tunniste viinityyli: erstes gewächs. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste viinityyli: erstes gewächs. Näytä kaikki tekstit

18.5.12

Domdechant Werner Domdechaney Erstes Gewächs 2009

Domdechant Werner Hochheimer Domdechaney Erstes Gewächs 2009
  • Valmistaja: Domdechant Werner
  • Tyyppi: Valkoviini, Prädikatswein (QmP) Erstes Gewächs
  • Maa: Saksa
  • Alue: Rheingau, Hochheim am Main
  • Rypäleet: Riesling (100%)
  • Koko: 0,75
  • Hinta arviointihetkellä: 20-24e (Huhtikuu 2012, wine-searcher.com)
  • Hinta nyt: – (ei Alkon valikoimissa; hinta poistuessaan 40,40e)

Saksan Viinitiedotuksen viinimessuilla tuli vastaan yksi Alkon uutuus: Domdechant Wernerin Erstes Gewächs -tasoinen valkoviini. Olihan sitä myös sitten päästävä tarkastamaan minkälaista tavaraa Alkon seulan läpi oli päässyt.

Lasissa viini on melko hailakka, vaatimattoman kellervä. Tuoksu on erittäin elegantti; sen selvimpiä piirteitä ovat runsas, kypsä sitruksisuus, parfyymisyys ja kevyt petrolisuus, mutta pienenä kauneusvirheenä tuoksussa tuntuu myös alkoholi spriimäisenä tuoksuna.

Maultaan viini on voimakas. Siis todella voimakas. Kypsän sitruksista ja kevyesti trooppisen hedelmäistä makua tukevat pippurinen mausteisuus, hento bensiinisyys ja voimakas mineraalisuus. Suutuntumaltaan viini on hyvin runsas ja täyteläinen. Runsaanpuoleisista hapoistaan huolimatta viini on suussa melko pehmeähkö eivätkä hapot juurikaan tunnu; ne vain pitävät viiniä hyvin kasassa eivätkä päästä muutenkin kohtuullista (8 g/l) jäännössokeria tuntumaan juuri hedelmäisyyden kevyttä makeutta enempää. Viinin voimakas aromikkuus jättää suuhun supistavan tunteen.

Jälkimaussa hapot tulevat paremmin esille. Siinä on myös reilusti mausteisuutta, ryhtiä ja pitkää katkeroisuutta. Kokonaisuutena viini on melko vaikuttava paketti, jäi selvästi mieleen yhtenä messujen parhaista valkoviineistä. Tasapaino on erinomainen eikä edes kovanpuoleinen alkoholikaan (14%) pääse tulemaan tuoksun jälkeen missään juurikaan esille.

Saimme totta puhuen kyllä kuulla viinin tulevan Alkon valikoimiin vasta viiniä maistettuamme ja seuraavaa hakiessamme. Tämä oli tottakai hyvin iloinen uutinen; olihan viini ollut oikein vaikuttava esitys. Sen sijaan kun tässä blogia kirjoittaessani katsastin tuotteen hinnan Alkon sivuilta, pääsi hampaitteni välistä karkaamaan pieni sihahdus: viini on oikein erinomainen laatuviini, joka kestää helposti ainakin vuosikymmenen, jos toisenkin, vuosikerrasta vuosi vuodelta kehittyen, mutta silti viinin alkuperään nähden kaksinkertainen hinta on itselleni hieman turhan kova pala. Reilun parinkympin hinnalla viini olisi ollut täydellinen loisto-ostos ja kolmenkympin jälkeenkin oltaisiin oltu vielä kohtuullisissa summissa, mutta +40 euroa on jo turhan paljon tästä viinistä – samaan hintaan saa jo niin erinomaisia punaviinejä että oksat pois.

Suosittelen maistamaan tai jopa haalimaan tätä viiniä talteen, mutta ensisijaisesti kyllä vinkkaan että jos ulkomailla sattuu viini tulemaan vastaan, saattaa tehdä säätöä pennin jos toisenkin, valkoviineistä puhumattakaan.

Lyhyesti: Upea, tasapainoinen ja voimakasarominen huippu-Riesling niin voimakkaille liharuoille, nautiskeluun kuin kellarointiinkin. Laatua, joka vie kielen mennessään.

Arvio: Erinomainen – lukuunottamatta tuoksun selvää alkoholisuutta, viini on upea, lähes virheetön paketti alusta loppuun. Intensiteetiltään viini on selvästi vielä nuori ja raivokas, mutta se on aivan loistavassa tikissä jo nyt ja valmis nautittavaksi. Viini tulee kyllä myös kehittymään erinomaisesti vielä monia vuosia, joten olisihan se hieman sääli korkata näin ryhdikäs viini näin nuoressa ja herkässä iässä.

Hinnan (40,40e) ja laadun suhde: Heikko – viini ei vastaa hinnan luomia odotuksia.

22.4.12

Erbacher Marcobrunn Riesling Erstes Gewächs 2009

Erbacher Marcobrunn Riesling Erstes Gewächs 2009
  • Valmistaja: Weingut Schloss Reinhartshausen
  • Tyyppi: Valkoviini, Prädikatswein (QmP) Erstes Gewächs
  • Maa: Saksa
  • Alue: Rheingau, Erbach
  • Rypäleet: Riesling (100%)
  • Koko: 0,75
  • Hinta arviointihetkellä: 30-35e (Huhtikuu 2012, wine-searcher.com)
  • Hinta nyt: – (ei Alkon valikoimissa)


Saksan Viinitiedotuksen viinimessuilla MW Caro Maurerin pitämän viiniesittelyn ensimmäisen sarjan kolmesta viinistä viimeiseksi oli valittu Rheingaun huippua edustava Schloss Reinhartshausenin Erstes Gewächs ("Premier Cru") -viini. Saksalaiset korkeimman laatuluokituksen viinit tulevat lain mukaan aina yhdeltä tarhalta, joka joudutaan ilmoittamaan viinin etiketissä; tämä viini tulee Erbachin kylästä, Marcobrunnin viinitarhoilta.

Viini on väriltään ohuenkeltainen. Tuoksu on hyvin vaatimaton, mutta yllättävän kehittyneen oloinen: siinä on jonkinlaista sienimäisyyttä, savuista mineraalia sekä spriimäisenä tuoksuvaa alkoholia.

Ensimaku viinissä on melko vaatimaton ja kuiva, mutta se leviää nopasti makeammaksi ja täyteläisemmäksi, vivahteissa toistuvat kehittyneet aromit: viinistä löytyy hennon verigreippisyyden lisäksi savuista mineraalia, pähkinäisyyttä ja jonkinlaista voimaisuutta tai kermaisuutta. Yleisvaikutelmaltaan viini on vakavamielinen ja raskastekoinen – aivan kuten vanha, saksalainen aatelinen. Viini on hyvin poikkeuksellinen ja omaperäinen; sitä hädin tuskin tunnistaa Rieslingiksi. Sokkomaistelussa viini olisi varma yllättäjä.

Hapot ovat kohtuullisen hyvät, mutta ne pääsevät kunnolla esiin vasta jälkimaussa. Muuten viinin kevyesti tuntuva jäännössokeri (13,5 g/l) tekee viinistä melko täyteläisen ja puolikuivan. Jälkimaku on pitkähkö, hieman sitruunamarmeladinen, hapokas ja vivahteiltaan kehittynyt.

En osaa arvioida, onko viini tarkoitettu nuorena juotavaksi, eli se kehittyy nopeasti ja samoin haipuu olemattomiin nopeasti, vai onko viini vasta alkanut kehittymään ja tulee kestämään sellaisena pitkään. Joka tapauksessa viini on hyvin persoonallinen tuttavuus, mutta tästä huolimatta se silti onnistuu yhdistelemään ilmaisuunsa perinteistä, aavistuksen makeaan taittuvaa saksalaista tyyliä. Viini ei missään nimessä ole raikas ja kepeä kesäpäivän Riesling, vaan juhlavalle mutta kevyenpuoleiselle aterialle vastapainoa tuova kehittynyt ja raskas laatuviini.

Lyhyesti: Kehittynyt, täyteläinen ja raskaanpuoleinen laatu-Riesling.

Arvio: Erittäin hyvä – viini aluksi herätti lähinnä hämmästystä muista Rieslingeistä poikkeavalla tyylillään, mutta siihen lähemmin tutustuessa sitä rupesi paremmin ymmärtämään viinin ideaa. Tämä Riesling ei missään nimessä sovi joka paikkaan, mutta oikeassa paikassa se pelaa korttinsa varmoin elein.

Hinnan (30-35e) ja laadun suhde: OK – viini on hintansa arvoinen.

20.4.12

Prinz von Hessen Winkeler Hasensprung 2008

Prinz von Hessen Winkeler Hasensprung Riesling Erstes Gewächs 2008
  • Valmistaja: Prinz von Hessen
  • Tyyppi: Valkoviini, Prädikatswein (QmP) Erstes Gewächs
  • Maa: Saksa
  • Alue: Rheingau, Winkel
  • Rypäleet: Riesling (100%)
  • Koko: 0,75
  • Hinta arviointihetkellä: 36,90e (Huhtikuu 2012, Alko, tilausvalikoima)
  • Hinta nyt: 40,50e (Tammikuu 2014, Alko, tilausvalikoima)


Rheingaun viinialueella korkealuokkaisimpia, kuivia, yhden tarhan valkoviinejä voidaan luokitella Erstes Gewächs (= "First Growth", "Premier Cru") -laatuluokituksen alle. Tämä luokitus takaa mm. että viini tulee pientä satoa tuottavilta, valikoiduilta tarhoilta, rypäleet on käsin poimittuja, viini on valmistettu perinteikkäästi ja lopuksi kypsytetty (vastaavia luokituksia on Mosel-Saar-Ruwerin Erste Lage (= "First Site") ja muun Saksan Großes Gewächs (= "Grand Cru".) Nämä laatuluokitellut viinit edustavat Saksan kuivien valkoviinien ehdotonta huippua, ainakin teoriassa. Seuraavaksi ihmettelemme edustaako ne myös käytännössä. Arviointivuorossa Prinz von Hessenin yksi kolmesta Erses Gewächs -viinistä: Winkelin kylän Hasensprungin viinitarhan rypäleistä valmistettu Riesling.

Oljenkeltaisen valkoviinin tuoksussa on kypsän Rieslingin petrolia, mutta ensimmäistä kertaa petrolisuus ei ole vain osa viinin aromikirjoa, vaan kokonainen aromikirjo itsessään: siitä voi haistaa niin lamppuöljyä, bensa-asemaa, apteekkieetteriä kuin spriitäkin. Petrolisuus on runsasta, mutta ei kaiken peittävää, sillä sen ohella tuoksuu myös runsaasti kypsiä, trooppisiä hedelmiä, hyvin kypsää limettiä, sitruunankuorta, kevyttä hunajaisuutta, kukkeutta ja pieni vivahde punaviinimarjaa. Olen myytyä miestä jo ensimmäisellä nuuhkaisulla – viini on jo pelkän tuoksunsa perusteella melkoinen nautinto.

Maku on mieletön: se on todella runsas ja mehukas, suhteellisen täyteläinen mutta silti ryhdikkään hapokas, siinä on kypsää sitrushedelmää, aavistus petrolia ja aavistus makeata persikka- tai sitruunamarmeladia. Kohtalainen jäännössokeri (13 g/l) ei tunnu juuri makeutena, ellei hedelmien kypsä makeus ole sitä – omaan makuuni tämä makeus tuntuu vain lähinnä rypäleiden omasta kypsyydestä syntyvältä makeudelta, kun taas hapokkuus pitää huolen siitä, että sokerin aistii viinissä lähinnä täyteläisenä pehmeytenä. Mineraalisuus häivähtelee aika ajoin muistuttamassa itsestään, mutta se ei tee itsestään suurta numeroa intensiivisen hedelmäisyyden rinnalla. Maku on tiukka, mutta tyylikäs. Reilu kolmen vuoden ikä on tehnyt viinille todella hyvää, sillä sen aromit ovat loistavasti sopusoinnussa keskenään ja viinistä puuttuu sen voimakkain nuorin terä. Silti viini vaikuttaa siltä, että se on vasta matkansa alkutaipaleella ja se tullee olemaan vielä monin verroin parempi jotakuinkin vuosikymmenen päästä.

Entä sitten viinin hinta? Lähemmäs neljä kymppiä on melko kova hinta pelkästään kypsemmästä punaviinistä tällaiselle punaviinin ystävälle, entä sitten tällainen pari vuotta vanha valkoviini? No, onhan se kova. Mutta toisaalta, viini on niin uskomattoman aromikas jo nyt, että se on selvästi vähintään hintansa väärti jos valkoviinistä pitää edes sen verran, että pystyy niitä ylipäänsä hymyillen juomaan. Varsinaisille valkoviinin ystäville viini onkin sitten jo selvästi hintaluokkansa parhaimmistoa; siitäkin huolimatta, että se taistelee todella kovassa sarjassa. Viini tullee myös helposti korottamaan hinta-laatusuhdettaan kärsivällisellä kypsytyksellä. Tämä viini tässä on jotain sellaista, jota uskoisin voivani juoda vaikka joka aterialla elämäni loppuun saakka enkä kyllästyisi; todennäköisesti löytäisin siitä jopa jotain uutta joka kerta. Jos pidät Rieslingistä, viini saa minulta mitä vilpittömimmät suositteluni.

Lyhyesti: Uskomattoman tyylikäs, syvä, moniulotteinen ja mykistävä kokonaisuus. Viini on niin erinomainen, että tekisi mieli nauraa.

Arvio: Täydellinen – viini ei edusta Rieslingin kehityksen lakipistettä ja singulariteettiä, koska sellaista ei ole olemassakaan. Sen sijaan viini edustaa yhtä niistä. Jos hapokkaat viinit ovat juttusi, tullee Winkeler Hasensprung olemaan suurella todennäköisyydellä melko hurmoksellinen kokemus.

Hinnan (40,50e) ja laadun suhde: Hyvä – viini on hintaisekseen kelpo ostos.