Domdechant Werner Hochheimer Domdechaney Erstes Gewächs 2009- Valmistaja: Domdechant Werner
- Tyyppi: Valkoviini, Prädikatswein (QmP) Erstes Gewächs
- Maa: Saksa
- Alue: Rheingau, Hochheim am Main
- Rypäleet: Riesling (100%)
- Koko: 0,75
- Hinta arviointihetkellä: 20-24e (Huhtikuu 2012, wine-searcher.com)
- Hinta nyt: – (ei Alkon valikoimissa; hinta poistuessaan 40,40e)
Saksan Viinitiedotuksen viinimessuilla tuli vastaan yksi Alkon uutuus: Domdechant Wernerin Erstes Gewächs -tasoinen valkoviini. Olihan sitä myös sitten päästävä tarkastamaan minkälaista tavaraa Alkon seulan läpi oli päässyt.
Lasissa viini on melko hailakka, vaatimattoman kellervä. Tuoksu on erittäin elegantti; sen selvimpiä piirteitä ovat runsas, kypsä sitruksisuus, parfyymisyys ja kevyt petrolisuus, mutta pienenä kauneusvirheenä tuoksussa tuntuu myös alkoholi spriimäisenä tuoksuna.
Maultaan viini on voimakas. Siis todella voimakas. Kypsän sitruksista ja kevyesti trooppisen hedelmäistä makua tukevat pippurinen mausteisuus, hento bensiinisyys ja voimakas mineraalisuus. Suutuntumaltaan viini on hyvin runsas ja täyteläinen. Runsaanpuoleisista hapoistaan huolimatta viini on suussa melko pehmeähkö eivätkä hapot juurikaan tunnu; ne vain pitävät viiniä hyvin kasassa eivätkä päästä muutenkin kohtuullista (8 g/l) jäännössokeria tuntumaan juuri hedelmäisyyden kevyttä makeutta enempää. Viinin voimakas aromikkuus jättää suuhun supistavan tunteen.
Jälkimaussa hapot tulevat paremmin esille. Siinä on myös reilusti mausteisuutta, ryhtiä ja pitkää katkeroisuutta. Kokonaisuutena viini on melko vaikuttava paketti, jäi selvästi mieleen yhtenä messujen parhaista valkoviineistä. Tasapaino on erinomainen eikä edes kovanpuoleinen alkoholikaan (14%) pääse tulemaan tuoksun jälkeen missään juurikaan esille.
Saimme totta puhuen kyllä kuulla viinin tulevan Alkon valikoimiin vasta viiniä maistettuamme ja seuraavaa hakiessamme. Tämä oli tottakai hyvin iloinen uutinen; olihan viini ollut oikein vaikuttava esitys. Sen sijaan kun tässä blogia kirjoittaessani katsastin tuotteen hinnan Alkon sivuilta, pääsi hampaitteni välistä karkaamaan pieni sihahdus: viini on oikein erinomainen laatuviini, joka kestää helposti ainakin vuosikymmenen, jos toisenkin, vuosikerrasta vuosi vuodelta kehittyen, mutta silti viinin alkuperään nähden kaksinkertainen hinta on itselleni hieman turhan kova pala. Reilun parinkympin hinnalla viini olisi ollut täydellinen loisto-ostos ja kolmenkympin jälkeenkin oltaisiin oltu vielä kohtuullisissa summissa, mutta +40 euroa on jo turhan paljon tästä viinistä – samaan hintaan saa jo niin erinomaisia punaviinejä että oksat pois.
Suosittelen maistamaan tai jopa haalimaan tätä viiniä talteen, mutta ensisijaisesti kyllä vinkkaan että jos ulkomailla sattuu viini tulemaan vastaan, saattaa tehdä säätöä pennin jos toisenkin, valkoviineistä puhumattakaan.
Lyhyesti: Upea, tasapainoinen ja voimakasarominen huippu-Riesling niin voimakkaille liharuoille, nautiskeluun kuin kellarointiinkin. Laatua, joka vie kielen mennessään.
Arvio: Erinomainen – lukuunottamatta tuoksun selvää alkoholisuutta, viini on upea, lähes virheetön paketti alusta loppuun. Intensiteetiltään viini on selvästi vielä nuori ja raivokas, mutta se on aivan loistavassa tikissä jo nyt ja valmis nautittavaksi. Viini tulee kyllä myös kehittymään erinomaisesti vielä monia vuosia, joten olisihan se hieman sääli korkata näin ryhdikäs viini näin nuoressa ja herkässä iässä.
Hinnan (40,40e) ja laadun suhde: Heikko – viini ei vastaa hinnan luomia odotuksia.

